Digitale transitie: hoe pak je het aan?

Als ondernemer ben je altijd op zoek naar dingen die sneller en efficiënter lopen. Daarom probeer je ook zoveel mogelijk processen te automatiseren. Maar hoe pak je dat aan? En waar moet je op letten bij een dergelijke transitie? In dit artikel lees je hoe je een digitale transitie aanpakt. 

Sta stil bij de impact van de digitalisering

Het is belangrijk om stil te staan bij het effect wat de digitalisering gaat hebben op de werkvloer. Zo moeten medewerkers vaak een dossier gaan invullen en moeten zij veel gegevens delen. Hierdoor veranderen vaak ook de verantwoordelijkheden van mensen binnen een organisatie. Een digitale transitie moet dus breed gedragen worden binnen de organisatie. De top van de organisatie moet instemmen met de transitie. Zo moet de ondernemersraad met de digitale transitie instemmen.

Sta stil bij de toegevoegde waarde van de consument

Een digitale transitie doe je niet om aan de wereld te laten zien dat je iets leuks doet met bijvoorbeeld Artificial Intelligence, maar moet leiden tot een betere klantbeleving. Dit is een wezenlijk verschil!

Hoe ga je met gegevens om?

Ten tweede moet je stilstaan bij de omgang met de persoonlijke gegevens. In mei 2018 is de nieuwe AVG in werking getreden. Tegenwoordig moet men nadrukkelijk toestemming geven om gegevens te gebruiken. Hoe kijken de medewerkers tegen het verwerken van data aan? Vinden zij dit een irritante bijzaak of vinden zij dit de kern van hun werk?

Een digitale transformatie is een kwestie van doen

Je organisatie niet verder automatiseren is een gemiste kans. Klanten krijgen een steeds hogere verwachting voor bijvoorbeeld de levering van producten, de kwaliteit van je dienst en concurrentie staat ook niet stil. Investeer daarom in de transitie. Zo kan je aan de verwachtingen van de consument voldoen!