Een digitale klantenkaart opzetten

Een online loyaliteitsprogramma kan een uitstekende strategie zijn om de klantloyaliteit te verhogen. Deze relatie komt tot uiting in de bereidheid van dezelfde consument om meerdere malen met een merk te kopen of te werken. Het is het resultaat van een positieve klantervaring en de waarde van de producten of diensten die ze uit de transactie halen.

Deze factor is fundamenteel voor het succes van merken, omdat trouwe klanten sneller kunnen groeien dan veel marketingstrategieën. Bekijk in dit artikel het belang van klantenloyaliteit en hoe u een online loyaliteitsprogramma opzet!

Wat is een online loyaliteitsprogramma?
Een online loyaliteitsprogramma is een beloningssysteem dat via het internet door een bedrijf wordt aangeboden aan klanten die in de winkel winkelen. Het kan koopwaar, beloningen, coupons of zelfs producten die op voorhand worden gelanceerd, aanbieden.

Hoe verhoogt deze strategie het verbruik in uw winkel?
Het grootste voordeel van een online loyaliteitsprogramma is dat het potentieel heeft om uw hele bedrijf af te stemmen op het meest winstgevende segment van uw klantenbestand.

Na verloop van tijd kunt u de verzamelde gegevens ook gebruiken om manieren te vinden om de consument winstgevender te maken, waardoor de waarde van de levensduur toeneemt en de omzet van het bedrijf en de verwachte winstgevendheid in het algemeen toenemen.

Hoe zet je een online loyaliteitsprogramma op?
Swipe kaart of mobiele applicatie? Beslissen welke media u gaat gebruiken is de volgende belangrijke stap om uw programma te starten. De beschikbare opties zijn:

Mobiele applicatie
Kanten downloaden een smartphoneapplicatie en registreren zich om deel te nemen aan uw programma. Om punten toe te voegen kunnen ze een QR-code op het scherm scannen. Een andere optie is dat u automatisch punten optelt en aftrekt door uw verkoopsysteem te integreren in het loyaliteitsprogramma.

Swipe kaart
Loyaliteitskaarten in plastic kaartvorm kunnen worden geïdentificeerd op een leesapparaat of worden gescand voor het ontvangen van punten. Dit geldt vooral voor winkels die fysieke vestigingen hebben, maar de kaart kan ook een nummer of QR-code hebben voor online gebruik.

Het voordeel van kaarten is dat je geen smartphone nodig hebt om deel te nemen. Het nadeel is dat je niet de kans hebt om klanten te betrekken bij herinneringen en meldingen, zoals je dat wel kunt met een mobiele applicatie. Ook zijn kaarten gevoelig voor verlies of diefstal.

E-mail
Sommige loyaliteitsprogramma’s zijn volledig geautomatiseerd via e-mail. Het grote voordeel hiervan is dat klanten zich nooit zorgen hoeven te maken over het nemen van een kaart of het openen van een applicatie. Het nadeel is echter dat klanten minder betrokken kunnen zijn zonder een specifiek fysiek object of online ruimte.

Wat is de beste optie?
Een loyaliteitsbeloningssysteem is alleen effectief als het klanten echt motiveert. Daarom raden wij aan om een applicatie-gebaseerd programma te gebruiken.

Kortom, dit type strategie kan de consumptie verhogen omdat het helpt om het merk in het geheugen van de klant te fixeren, beloningen biedt voor degenen die altijd in de winkel kopen en de relatie tussen het merk en de consument versterkt. Daarnaast kan het programma de klant uitnodigen om nieuwe producten te leren kennen, te profiteren van promoties en gebruik te maken van kortingsbonnen.Bron: www.ecommercewebshops.nl/