Een logistieke dienstverlener inschakelen

admin

28 oktober 2021

Een logistieke dienstverlener inschakelen, wanneer is dat het overwegen waard en waarvoor doe je dat? Op die vragen gaan we in dit artikel in. Maar eerst, wat doet een logistiek dienstverlener?

Logistiek dienstverlening

Logistiek heeft te maken met de goederenstroom door een bedrijf heen, maar begint niet bij de deur waardoorheen goederen een bedrijf binnenkomen, maar gaat verder terug in de logistieke keten, namelijk tot de leveranciers. Ook stopt niet logistiek bij de deur waardoorheen goederen een bedrijf verlaten, maar loopt door tot de volgende halte in de keten, de afnemers. Het gaat bij logistiek niet het alleen om transport, maar ook activiteiten als het goederen in ontvangst nemen, de opslag, het order verzamelen, om-/verpakken, labelen en verzenden. Zelfs een zekere vorm van assemblage kan als onderdeel van logistiek worden gezien. De logistiek dienstverlening neemt (een deel) van die activiteiten over. De logistiek dienstverlener is het bedrijf dat logistiek dienstverlening aanbiedt.

Kernactiviteiten

Bij een bedrijf is het belangrijk vast te stellen wat de kernactiviteiten ervan zijn, die nooit zullen worden uitbesteed. Van een logistieke dienstverlener is logistiek de kernactiviteit. Dat wil echter nog niet zeggen dat een logistieke dienstverlener alle eerdergenoemde activiteiten aanbiedt. Het kan een deel ervan zijn, bijvoorbeeld warehousing, waarbij alleen opslagruimte wordt aangeboden. Een webwinkel kan de logistiek als een niet-kernactiviteit zien, maar wel de website, de inkoop, de marketing van de producten en de financiële afhandeling van bestellingen. Van de niet-kernactiviteiten kan een bedrijf overwegen om die uit te besteden. Dat laatste is vanzelfsprekend een goede optie als een dienstverlener die activiteiten beter en/of goedkoper kan uitvoeren. Het kan ook een kwestie van financiering zijn. Het opzetten van een magazijn met alles wat daarbij komt kijken, kan een aanzienlijke investering zijn. Of je wilt wellicht niet de benodigde logistieke expertise opbouwen. Niet veel bedrijven zijn groot genoeg om de hele logistiek zinvol in eigen hand te houden.

Fulfilment

Bij de logistieke dienstverlening wordt vaak van fulfilment gesproken. Dat is vervulling in het Engels. De dienstverlener voert dan alle logistieke activiteiten uit vanaf het moment dat een bestelling van een opdrachtgever wordt ontvangen tot en met de aflevering daarvan bij de afnemer. De fulfilment van de bestellingen bij een webwinkel wordt e-fulfilment genoemd. De eisen die aan e-fulfilment worden gesteld, zijn hoog. Webwinkels schakelen vaak gespecialiseerde logistiek dienstverleners daarvoor in, die de aflevering van kleine bestellingen aan veel verschillende afnemers binnen 24 uren kunnen realiseren.

Bron: Krijgsman Public Warehousing