Sky radio luisteren op het werk

De Skyradio playlist is er één zoals weinigen, waar muziek, muziek en nog eens muziek de boventoon voeren, ook op de werkvloer. In deze blog vertellen we je wat meer over Skyradio.

Skyradio laat haar playlists niet presenteren door Dj’s, maar enkel door de muziek zelf. Zij heeft geen Dj’s in dienst en daarmee is zij het enige echte ‘music only station’ in de Nederlandse ether.

Skyradio richt zich op de kern van de radio: muziek. Het aaneen praten van rubrieken, thema’s of playlists door een DJ zal een luisteraar niet treffen op de zender. Voor een groot publiek bevalt dat uitstekend. De commerciële zender is zeer populair onder het luisterend publiek.

Inhoud van de Skyradio playlist

Skyradio zendt een zeer divers aanbod uit, met als één van de weinige hordes de AC-afbakening. Deze afbakening is een gangbare binnen de radiowereld, waar genres met extremen buiten het aanbod vallen. Heavy metal is zo’n genre met extremen. Dergelijke muziek tref je niet op Skyradio. Daarmee kan je stellen dat de zender zich richt op de zogeheten mainstream.

Een belangrijke pijler, die voor een aanzienlijk deel de playlists van het station vormgeeft, is de afwezigheid van een DJ. Het zwaartepunt ligt hierdoor volledig bij de muziek. Hoewel een DJ fundamenteel lijkt voor het radio-recept, blijkt deze allesbehalve onvervangbaar. Dat bewijst Skyradio al jaren.

Als het om haar playlists gaat, zendt het station liever zo min mogelijk twee keer dezelfde plaat uit op één dag. In voorgaande jaren gaf de zender daarvoor zelfs een garantie af aan haar luisteraars – de zogeheten muziek garantie. Hoewel de intentie omtrent haar playlists hetzelfde is gebleven, heeft zij die garantie in 2013 toch laten varen.

Thema playlists

Skyradio is geen zender die bol staat van de thema’s. Wellicht door de afwezigheid van Dj’s, die rubrieken, thema’s en lijsten doorgaans vloeiender in elkaar doen overlopen. Echter, in plaats van een heel scala, heeft zij een select aantal thema playlists waarmee de zender scoort bij het publiek.

Haar thema’s zijn afgestemd op specifieke en sfeervolle perioden gedurende het jaar. Hoewel niet de meest bekende themalijst, is de Valentijns Top 101 een populair voorbeeld. Deze zendt men uit rond de Valentijnsdag op 14 februari. De meest bekende thema playlist is ongetwijfeld Kerstmis. Skyradio vermarkt zichzelf in deze periode zelfs als ‘The Christmas Station’.

En daarmee slaat zij spijkers met koppen. Met het uitzenden van maandenlange Kerstmis hits, classics en love songs verkneukelt het publiek zich al maandenlang voor 25 december. Meerdere miljoenen luisteraars in het najaar zijn inmiddels voor ‘The Christmas Station’ geen uitzondering meer.