Starten met maaltijdbezorging: 3 tips voor succes!

admin

14 september 2020

Veel horecaondernemers hebben de afgelopen weken binnen mum van tijd een bezorgservice opgestart. Door de coronacrisis moesten zij weken hun tent sluiten. Inmiddels mogen ze langzaam weer opstarten. Maar door de matige versoepelingen is het nog steeds niet mogelijk om de volledige omzet van voor de crisis te behalen. Daarom is het opzetten van een bezorgservice ook zo belangrijk. Hiermee kunnen extra inkomsten gegenereerd worden. Bovendien blijft de naam van het restaurant bestaan. Mensen praten erover, waardoor je niet in de vergetelheid zakt. Maar hoe zet je zo’n bezorgdienst precies op poten? En hoe zorg je ervoor dat deze succesvol is? In dit artikel geven we enkele nuttige tips.  

 

  • Speel in op Google 

 

Allereerst is het belangrijk dat je website goed gevonden wordt. De meeste mensen zoeken doorgaans toch online wanneer ze eten willen bestellen. Daarom is het belangrijk dat jouw restaurant minimaal in de top 10 resultaten verschijnt. Zo beschik je over een grotere kans dat dit daadwerkelijk klandizie oplevert. 

Maar hoe zet je jouw website op de kaart? Het is hierbij belangrijk om van SEO of SEA gebruik te maken. Hiermee versterk je jouw positie binnen Google. Probeer niet te adverteren op woorden die vaak gezocht worden. Denk bijvoorbeeld aan ‘eten bestellen’. Voor dit soort zoekopdrachten is simpelweg teveel concurrentie. Wanneer je echter kiest voor ‘makkelijke gezonde maaltijd voor 2 personen bestellen’, heb je al een veel sterkere positie. Klinkt dit allemaal als abracadabra? Dat kunnen we ons goed voorstellen. Neem daarom altijd contact op met een specialist in online marketing en laat je adviseren. Zo hoef je je daar in elk geval niet meer druk om te maken. 

 

  • Print een A4-tje 

 

Vaste klanten weten jouw restaurant natuurlijk feilloos te vinden. Is het restaurant gevestigd op een doorgaans drukke locatie? Dan kun je hier slim gebruik van maken door simpelweg een A4-tje te printen met de boodschap dat jullie nu ook aan bezorgen doen. Zet hier een telefoonnummer of mailadres bij zodat de klant je gemakkelijk kan bereiken. Dit is vooral een ideale oplossing wanneer je snel veel klanten wilt bereiken en niet over de luxe beschikt om te wachten tot andere grootschalige campagnes succesvol zijn. Deze boodschap kan je uiteraard ook op social media delen. 

Extra tip: maak een leuke winactie voor op social media. Als mensen je bericht delen en vrienden taggen kunnen ze bijvoorbeeld een (goedkoop) gerecht van de kaart gratis komen ophalen. Door zo’n winactie krijgt je restaurant direct meer naamsbekendheid en dat levert uiteindelijk ook weer veel meer inkomsten op. 

 

  • Sluit je aan bij een bestelplatform 

 

Het kan tevens lonen om je bij een bestelplatform aan te sluiten. Hiermee bereik je direct een veel grotere doelgroep dan enkel je eigen vaste klanten. Als iemand ‘wat eten we vanavond via butlon’ intikt, zal deze direct met jouw restaurant in aanmerking komen. Wanneer je een aantrekkelijk menu, goede prijzen en goede reviews levert, is de kans groot dat dit veel meer klandizie op zal leveren. Bedenk echter wel dat je ook commissies moet betalen als je jezelf bij een bestelplatform aansluit. Bereken daarom eerst of de verwachte extra omzet het waard is om dit te doen. Een directe bestellen via de eigen kanalen levert namelijk altijd meer op. Een overweging die je doordacht moet maken!