Waarom is het ontwerpen van een huisstijl zo belangrijk?

admin

8 april 2020

Het ontwerpen van een huisstijl is de favoriete bezigheid van grafisch specialisten. Naast het bedenken en creëren van een logo, mogen zij de gehele visuele uitstraling van een bedrijf in een (nieuw) jasje steken. Daarbij laten zij hun creatieve brein de vrije loop gaan en brengen zij de identiteit van een organisatie in beeld. Oftewel, zij ontwerpen de visuele identiteit.

Wij leggen je uit in deze blog waarom een bedrijf niet zonder een huisstijl kan, wat nodig is om een huisstijl te ontwikkelen, welke elementen daarbij komen kijken, hoe je het gebruik van een huisstijl vastlegt en wanneer een huisstijl aan vervanging toe is.

Waarom een huisstijl ontwerpen?

Een huisstijl ontwikkelen is niet voor niets een belangrijke stap voor (startende) bedrijven, want de huisstijl in veel gevallen het eerste wat je klanten zien. Ze zien het logo, jouw bedrijfspand, een folder of een visitekaartje. Deze onderdelen hebben met elkaar gemeen dat ze allemaal de elementen van een huisstijl bevatten. De huisstijl draagt bij aan de herkenbaarheid van jouw bedrijf. Het komt erop neer dat een bedrijf zonder huisstijl geen enkel herkenningspunt heeft voor de klant. Door het ontbreken van de symbolische identiteit, kun je klanten ook geen gevoel geven bij jouw organisatie. En iedere organisatie wil een bepaalde indruk achterlaten bij mensen. Dat is wat een huisstijl doet en wat een huisstijl zo essentieel maakt. Met een huisstijl kun je zorgen voor een positieve eerste indruk bij potentiele klanten.

Wat heb je nodig om een huisstijl te ontwikkelen?
Het begint daarom allemaal met een professionele huisstijl ontwerpen. Of je nou ZZP’er of Mkb’er bent, het hoort erbij. Het zorgt voor een eenduidige uitstraling van het bedrijf. Maar om een huisstijl te ontwikkelen moet je wel de nodige skills hebben. Je kunt natuurlijk zelf proberen een logo in elkaar te knutselen met wat simpele programma’s, maar een hoogwaardig resultaat behaal je er niet mee. Voor het echte werk zijn diverse grafische programma’s en kennis en expertise van specialisten nodig.

Huisstijlelementen
Een huisstijl gaat over veel meer dan een logo. Er moet ook nagedacht worden over kleurgebruik, typgrafie en de opmaak. Al deze huisstijlelementen dienen consistent toegepast te worden in alle communicatiemiddelen en uitingen. Huisstijlonderdelen komen in ieder geval altijd terug op een website, maar ook op briefpapier, facturen, offertes, visitekaartjes, relatiegeschenken, banners, brochures, enveloppen, bedrijfskleding, pennen en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Huisstijlhandboek
Een huisstijl leg je vast in een huisstijlhandboek. Dit is een belangrijk document voor jezelf en voor alle medewerkers. Iedere medewerker dient de huisstijlregels te kennen en na te leven, zodat de uitingen van een bedrijf altijd herkenbaar en consistent zijn. Een huisstijlhandboek bevat altijd informatie over het logo, de slogan, kleurgebruik, stijlelementen, typografie, fotografie, huisstijldragers en achtergrondinformatie.

Huisstijl aan vernieuwing toe?

Een huisstijl is niet tijdloos. Na een aantal jaren is een logo nou eenmaal aan vervanging toe en moet je een nieuwe huisstijl laten maken. De kleuren zijn niet meer hip of het logo spreekt niet meer aan. Ook kan het zijn dat de core business van een organisatie met de tijd is veranderd waardoor de huisstijl gewoonweg niet meer past bij het bedrijf. Ook dan is het slim om een communicatiebureau met je mee te laten denken. Als buitenstaander kunnen zij goed meedenken en hebben zij de kennis en expertise op het gebied van een huisstijlontwikkeling.