Wat zijn de voordelen van een klantenportal?

Wat zijn de voordelen van een klantenportal?

Het gebruik van online klantportals wordt steeds belangrijker voor bedrijven, zowel vanuit hun eigen productiviteit als voor de tevredenheid van klanten. Als je gebruik maakt van een klantenportal dan hebben de klanten de mogelijkheid om online hun gegevens in te zien, facturen te downloaden en in sommige gevallen zelfs berichten te versturen. Eigenlijk kun je zeggen dat de digitalisering die al jaren bezig is zich steeds verder uitbreidt en je er als ondernemer niet meer onderuit kan. Het portaal voor klanten wordt onmisbaar bij elk bedrijf, want het levert tevredenere klanten op en het dient ook nog eens beiden gemakken. Hieronder de voordelen op een rij.

Een klantenportal zorgt voor interactie met je klanten

Als je een online klantportal hebt dan heb je gemakkelijker en overzichtelijker interactie met je klant. Doordat de communicatie tussen jullie beiden via dit portal verloopt, zijn de gegevens meer up to date, makkelijker te controleren en eenvoudiger te gebruiken. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen dat er een automatische e-mail wordt verzonden als er een nieuw bericht online staat, zoals een offerte of een factuur.

Doordat de interactie met jouw klanten via het klantenportal verloopt bespaart het ook nog tijd als het gaat om de klantenservice. Klanten kunnen namelijk 24/7 alles in zien waardoor er tijdens kantooruren minder interactie door de klant wordt gevraagd over bijvoorbeeld een kopie factuur. Dit scheelt dus in de werkdruk bij de klantenservice.

Het levert de klant veel gemak op

Niet alleen jou, maar ook de klant levert een klantenportal veel gemak op. Zo kan de klant elke dag, de hele dag zijn of haar gegevens inkijken, ze eventueel aanpassen, berichten versturen en dat levert veel winst op als het gaat om service naar je klanten toe. Daarnaast kun je ervoor kiezen om het portaal op verschillende manieren in te richten, zodat bijvoorbeeld alleen delen van een dossier zichtbaar zijn maar je kunt er ook voor kiezen om het gehele dossier inzichtelijk te maken.

De mogelijkheden die het de klant biedt levert grotere tevredenheid op. Dit kan er zelfs voor zorgen dat de klant eerder bij jou een product of dienst afneemt, dan bij een concurrent die geen klantenportaal heeft.

Zorg dat het klantenportal een certificaat heeft

De beveiliging van de gegevens van de klant zijn vandaag de dag groot goed. Gegevens kunnen fraudegevoelig zijn, maar ook privacygevoelig. Het is om die reden aan te raden om een beveiligd certificaat te integreren op het klantenportal. Zo kan de klant beveiligd inloggen en veilig gegevens opslaan en versturen via het systeem, zonder dat het gevoelig is voor een hacker. Op deze manier kun je de gegevens van de klant beschermen voor de buitenwereld en je kunt zelfs inregelen dat de gegevens van de klant intern worden beschermd. Zo kun je bijvoorbeeld een verschil in machtigingen aan medewerkers afgeven, waarbij de ene medewerker alleen de basisgegevens in kan zien en andere medewerkers het volledige dossier. Om op deze manier te werken help je zowel aan jouw productiviteit als aan de tevredenheid van je klant. Ga bij interesse in een klantenportal naar Hybrit.nl en ontdek wat er mogelijk is!

Redactie